BOCHTJES MAKEN MET DE MOTORSCOOTER

 

Bochtjes maken met de motorscooter is het leukste wat er is. Maar je moet de techniek wel goed beheersen. En dat begint met de stuurtechniek beheersen. Beheers je de stuurtechniek dan volgt de bocht-techniek. De bocht techniek bestaat uit 4 fasen:

Kijken, Klaar zijn voor de bocht, motorscooter kantelen en aan het einde bande bocht(en) gasgeven (krachtopbouw).

 

KIJKEN: 

Motorscooterrijden is een actieve bezigheid. Wil je lekker bochtjes maken dan moet je ver vooruit kijken. Waar is een bocht. Dat kan je zien aan bomenrijen, aan lantarenpalen, huizen. Op dijkweggetjes staan vaak lantarenpalen bij een bocht.Kijk ook altijd hoe ver een bocht doorloopt. Wordt de weg smaller, geen zand of steentjes in de bocht? Worden de asstrepen langer, of wordt de asstreep een doorgetrokken lijn? Staan er vochtschilden die wijzen op een scherpe bocht? Dus om een bocht goed te kunnen nemen moet je als alles van de bocht weten.

 

KLAAR ZIJN:

Voordat je de bocht gaat nemen moet je klaar zijn. Dus, indien nodig, tijdig afremmen zodat je met een licht trekkende motor de bocht gaat nemen. En net als Max Verstappen goed remmen voor de bocht, rustig een bocht in en hard er uit. Als je niet bekend bent met de weg, blijf met je helm in het midden van je rijstrook. Dan rij je in de meeste gevallen het beste. Alleen op een dijk kan je ver vooruit kijken en zien of er iets aankomt. Dan kan je een bocht naar rechts aan de linkerkant beginnen en na de bocht aan de rechterkant uitkomen. Dat heet “hoog in en laag uit”. Kan je wat sneller door de bocht.

 

KANTELEN:

Je rijdt met licht trekkende motor de bocht in. Als je met je helm in het midden van de rijstrook blijft ga je pas in het begin van de bocht sturen en niet vóór de bocht. Dus je snijdt de bocht niet af. Kan je niet met je hoofd tegen een verkeersbord knallen of tegen (de spiegel van) een tegemoetkomend voertuig. Kijk de bocht goed door of er geen steentjes of andere zaken op het wegdek ligt. 

 

 

KRACHTOPBOUW:

Zie je het eind van de bocht, en er komt geen bocht meer er na, geef gas. Maak je afstand met het verkeer achter je. Leuk en lekker veilig!

 

LAATSTE OPMERKING:

Natuurlijk zijn er vrienden en kennissen die veel rijervaring hebben. Zij praten over gewichtsverplaatsing. Zo kan je ook een bocht nemen. Maar dat heeft alleen nut op het circuit waar de weg overzichtelijk is, wegdek fantastisch glad is, geen vangrail is die jou ………, geen steentjes op de weg en er geen tegenliggers. Gebruik gewichtsverplaatsing als aanvulling op sturen door middel van tegensturen. En naast de motor hangen met het knietje over de grond hangende aan het stuur op het voetsteun doe dat alleen op het circuit!  

 

BOCHTEN RIJDEN MET JE MOTORSCOOTER-RIJBEWIJS?

Er zijn veel mooie routes met bochten. Er is een hele bekende route met wel 1000 bochten in Duitsland midden in de Eifel. De route begint in Piesport vlak bij Cochem, die de meeste Nederlanders wel kennen. Er zijn daar heel veel goede hotels en restaurants te vinden. Dus een prima gelegenheid voor een kleine vakantie.

Klik op de zwarte stip op de kaart van Duitsland. Je komt dan op de site van Waypoint. Volg de instructies op om de GPS-gegevens te downloaden..  

 

 

 


Staat hier iets abusievelijk niet of verkeerd vermeld? Is er een dode link? Stuur een mail naar mail@hippe.nl met vermelding van de fout op de site “hippe.nl/bochten-maken-met-de-motorscooter”.